miercuri, 8 august 2012

Branza dulce de vaca

Am mai vazut pe net fel si fel de retete de peparare a branzii dulce de vaca, dar sincer mie-mi place sa prepar branza in old fashion way, adica asa cum o faceau batranii o data.. si cum o mai fac doar unii. Nu mi se pare ok sa grabesc procesul prin adaugarea de lamaie sau calciu lactic, da, e ok cand iti trebuie branza in momentul acela, si eu am facut treaba asta, dar la gust si consistenta nu e la fel ca cea clasica. Asa ca uite reteta mea de branza: ai nevoie doar de lapte proaspat de vaca, eu in general folosesc 2,5 litri lapte din care iese vreo 2-300g smantana, in functie de cat e de gras laptele, si vreo 500g branza.

Mai intai si mai intai pui laptele intr-un vas, il acoperi cu un capac si il bagi la frigider 12 ore.. facem asta ca sa se aleaga smantana mai bine si in felul acesta la final vei avea si smantana proaspata si branza, apoi scoatem laptele din frigider si il lasam sa fermenteze incet incet dupa cum vrea el, o sa-i trebuiasca in jur de 30 de ore poate mai mult, poate mai putin, depinde de caldura din incapere, dar daca dai usor smantana la o parte cu o lingurita iti vei da seama daca e prins sau nu. Dupa ce s-a prins culegi frumos smantana, pe care o amesteci bine bine si o poti folosi cu toata increderea, e mult mai buna decat cea din magazin si mai naturala. Apoi, intr-un alt vas, pui o bucata de tifon in care vei lasa branza la stors, mare grija ..tifonul sa fie destul de mare incat la final sa poti prinde de cele 4 colturi si sa faci un nod. Torni samachisa (caci asa se spune pe la noi laptelui prins, in alte parti i se spune chisleag sau simplu lapte acru..si se poate consuma si ca atare) in tifon dupa care torni peste cam 1 litru de apa fiarta, acoperi cu un capac si lasi sa se raceasca vreo 3-4 ore, dupa care, cum spuneam mai sus.. prinzi de cele 4 colturi ale tifonului, faci un nod si pui la stors, o sa mai dureze alte 4-5 ore, depinde de cantitatea de branza, si iaca ca e gata branza. 

Dureaza mai mult sa faci branza in felul acesta, dar noua ne place asa e mai cremoasa si-n plus ramai si cu smantana proaspata, eu aproape intotdeauna am lapte pus la prins caci in felul acesta nu ramanem fara branza pentru cea mica.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu